Bandièra01 1180x150: Comuna de Tolosa

facebooks

Occitan Pride

https://www.facebook.com/occitan.pride?fref=ts

La vila de Rodés serà testimòni, lo 20 d’abril que ven, d’una de las manifestacions mai imaginativas que se son vistas dins lo país nòstre en favor de la lenga e de la cultura occitanas. Dins aquel sens, las carrièras de la vila seràn la scèna de la primièra edicion de l’“Occitan Pride”, que serà un grand passacarrièra. La tòca es tan simpla coma fondamentala: mostrar la vida e l’enveja de viure de la lenga e de la cultura d’òc, e mai dire naut e fòrt que l’avenidor es la responsabilitat de l’ensems de la societat, l’estat e las institucions, mas tanben de las collectivitats, las grandas coma las pichonas, las cambras consolaras, las entrepresas, las associacions esportivas, las familhas, la premsa, los sindicats e tota la societat occitana.

Aquesta setmana, doncas, vos convidam doncas a jónher lo perfil de Facebook del grand passacarrièra de Rodés.



Jornalet es possible gràcias al sosten economic e jornalistic dels legeires e benevòls. Se lo podètz sosténer en venent sòci dels Amics del Jornalet o de l'Associacion ADÒC, o tot simplament en fasent un don, atal contribuiretz a far un mèdia mai independent e de melhora qualitat.

Comentaris

Alavetz
2.

E aquela «Veggie Pride» m’aviá fèit escriure le manifèst de «l’Occitan Pride». Tot aquò data de 2004…

La première Occitan Pride
fête de la fierté occitaniste et occitane
se déroulera à Tolosa le 13 octobre 2013.

Aqueth tèxte es una responsa a militantAs antiespecistas francesAS qu’avián de mal a comprénguer l’engatjament occitanista. S’agís d’una represa fidèla d’un tèxte sièu qu’anonciava la « Veggie Pride », hèsta de la fiertat vegetariana. Le mòt « vegetarian » es estat remplaçat pel mòt « occitan » e le tot es estat un pauc adaptat…

Nous voulons
Affirmer notre fierté de refuser la langue dominante

Refuser de nier à des êtres sensibles leur moyen d’expression privilégié, leur propre langue, leur propre compréhension de la vie; refuser de participer à un système humiliant qui fait de cette vie tant qu'elle dure un mépris permanent; refuser de faire ces choses pour le seul intérêt de l’utilité, par habitude, par conformisme, par soumission: ce refus devrait être la moindre des choses.
L'histoire montre cependant à quel point, lorsque la domination est la norme sociale, il est difficile de dire non.
Nous voulons affirmer notre fierté à dire ce «non».

Dénoncer les linguicides

Pourtant de cela on veut nous faire honte. L’occitanisme est nié, ignoré, raillé, marginalisé quand il n'est pas diffamé.
L’occitanisme met en cause la légitimité de la négation et le mépris de milliers d’OccitanEs. Par sa simple existence, il rompt l'omertà. Telle est la raison des rires et de la haine francimandiste.
Bien sûr on tolère l’occitanisme inoffensif, celui qui prétend n'être qu'un choix personnel et invoque l'alibi d'une curiosité culturelle anodine, de la préservation du patrimoine « régional » ou de nobles facultés linguistiques. Mais malheur à nous si nous contestons ouvertement la diglossie, cette hiérarchie de prestige entre les langues!
On commencera par en rire. Se soucier des ploucs et des vieux est paraît-il ridicule. Le ridicule réprime sans arguments les idées qui dérangent.
Mais si nous ne plions pas, le rire devient jaune. Nous étions des clowns, nous voici des monstres. Des traîtres à la langue française puisque nous ne lui donnons pas tous les droits. Des parents indignes car nous n'initions pas nos enfants aux joies de la francolonie. Des émules des nazis parce que Hitler aimait les cathares. Une secte intolérante puisque nous ne pensons pas comme tout le monde.
On nous accuse d'être terroristes. Ou racistes. Ou d'idolâtrer la tradition. Ou de refuser d’y être complètement fidèles. Tout est bon pour déformer nos propos. Pour nous faire honte, pour nous rejeter symboliquement hors de la société.
Nous refusons d'avoir honte de notre honnêteté. Nous ne voulons plus raser les murs. Nous ne voulons plus nous excuser de ne pas vouloir faire taire certaines langues. Nous sommes là, nous vivons, nous pensons et nous le disons.

Affirmer notre existence

Rien qu'en Occitanie, nous sommes des centaines à dire non au linguicide. La plupart des civilisations se sont interrogées sur le bien-fondé du monolinguisme. Qui en entend parler ? L’occitanisme est expurgé des manuels et des biographies. Quand Jean Jaurès est mort, les médias ont tout dit de lui, sauf qu'il était occitan.
«Depuis mon jeune âge j'ai renoncé à ignorer les langues indigènes, et un jour viendra où les hommes tels que moi verront la lutte des langues comme ils voient aujourd'hui la lutte des classes» écrivait Vélo Nardo da Inci.
Affirmer notre existence, dire que nous vivons sans le français, c'est aussi montrer que c'est possible. Nous n’utilisons ni anglais, ni français, ni espéranto. Et nous vivons, aussi bien que quiconque, n'en déplaise aux «spécialistes» médiatisés dont la science consiste à nier la réalité. Ni l’occitanisme, ni le nationalisme (qui exclut tous les produits de la colonisation française, armée et police comprises) n'ont d'effet négatif particulier sur la santé mentale ou sociale – les études disponibles montrent même plutôt l'inverse!
Parler français pour survivre n'est pas une fatalité. Cela n'est nécessaire ni individuellement ni collectivement. Les francophones communiquent bien moins avec des étrangerEs que d’autres locutrices et locuteurs. Pourtant, l'argent public est massivement dépensé pour soutenir l'enseignement du français et la francolonie.

Défendre nos droits

Aux occitanophones franciséEs et niéEs on n'accorde aucun droit; mais en tant que francophones on en reconnaît, en principe. Nous entendons exercer pleinement nos droits, parce que ce sont les nôtres, et parce que ce sont ceux de toutEs les indigènes.
Nous avons le droit de parler occitan dans les commerces, au travail comme à l'école ou dans toute collectivité.
Nous avons le droit d'élever nos enfants sans leur imposer les produits de la francolonie, sans déroger à nos propres convictions et sans qu'on nous fasse passer pour des marginaux à leurs yeux.
Nous avons droit comme tout le monde à une information, une éducation, des services publics impartiaux et adaptée à notre langue.
Nous ne voulons plus devoir être complices du linguicide par nos impôts, par les montagnes de subventions versées pour franciser et opprimer les OccitanEs.
Nous voulons pouvoir refuser tout travail qui implique de participer à la domination linguistique.
Nous voulons que l'on cesse de faire systématiquement le silence sur nos actions et nos idées. Nous voulons qu'on nous donne le même temps de parole qu'aux personnes qui nous attaquent, qu'on accepte le débat.

«Nous sommes le miroir de votre mauvaise conscience et ce miroir ne se cachera plus»

Face aux images des lambeaux de « patois » détruits pour cause d’unité nationale ou d’internationalisme, nous étions seul-e-s à ne pas ressentir de honte. Pour nous. Nous avions honte pour les autres.
Surtout, nous étions tristes. Si nous tenons à affirmer notre fierté à refuser la diglossie, nous n'en éprouvons pas de satisfaction. Les OccitanEs sont ignoréEs par milliers. On les tient pour muetTEs, leurs mots ne comptent pas. Nous parlerons pour eux et avec eux jusqu'à ce que le la domination linguistique cesse.

Nous sommes des indigènes solidaires de touTEs les indigènes!

  • 1
  • 0
Alavetz
1.

Aquò me rapèla la «Veggie Pride».

Fièr-a-s
d’èster vegetarian-a-s e vegetalian-a-s

(Tèxte tirat del manifèste de la Veggie-pride, manifestatcion de la fiertat vegetariana e vegetaliana)

VOLÈM:

Afirmar nòstra fiertat de refusar de hèr tuar animals per nòstra consomacion
Refusar de panar a èsters sensibles sa carn, sa vida. Refusar de participar a un sistèma concentracionari que hè d’aquesta vida en infèrn. Refusar aquò malgrat le plaser del gost, de la costuma o de la tradicion. Deuriá èster la mendre de las causas.
L’Istòria mòstra que la barbariá veng sovent la nòrma sociala e qu’es dificille de díser “non”.
Volèm afirmar la fiertat de díser aqueste non.

Denonciar la vegefobia

Pasmens, òm nos vòl balhar vergonha d’aquò. Le vegetarisme es negat, ignorat, marginalizat, quand es pas difamat.
Le vegetarisme met en causa la legetimitat d’embarrar e de tuar miliards d’animals. Per sa sola existéncia, romp l’omertà. Tala es la rason dels rires e de l’òdi de las vegefòbas e dels vegefòbes.
Solide, se tolera le vegetarisme inofensiu, le que pretend vénguer d’una simpla causida personala, o de rasons de santat. Mès, paure del que contesta l’òrdre barbare!
Òm començarà per ne ríser. Se preocupar de las polhas e las vacas siriá ridcule. Le ridicule reprima sense arguments las idèias que geinan.
Mès, se plegam pas l’esquina, le rire veng “jaune”. Passam de pantre a monstre. Èm traidorAs a nòstra espécia, que li balham pas totis les dreits. Èm parents indignes que balham pas carn a manjar als mainatges. Èm eiretièrs dels nazis, ja qu’Hitler aimava les gosses. Èm una secta intoleranta, ja que pensam pas coma tot le monde.
Òm nos ditz terroristas. O satanistas. O òm nos repròcha de sacralizar la natura. O de refusar sas leis. Tot es bon ende desformar nòstra paraula. Per nos hèr vergonha, per nos rejetar simbolicament de la societat.
Refusam d’aver vergonha de nòstra compassion. Volèm pas nos excusar de voler pas tuar. Èm aquiu, vivèm, pensam e ac disèm.

Afirmar nòstra existéncia.

Dins le monde e dins l’Istòria, èm pas estats las prumèras e les prumèrs a s’interrogar sul carnivorisme. Qui n’entend parlar? Le vegetarisme es rejetat dels manuals e de las biografias. Quand Théodore Monod morrisquèc, les mèdias diguèguen tot d’elh, mens le hèit qu’èra vegetarian.
“Dempuèi ma joenessa, renoncègui a manjar la carn e un jorn vengarà que les òmes tals que jo veiran le murtre d’un animal coma vésen auèi le d’un uman.” escriviá Leonardo da Vinci.
Afirmar nòstra existéncia e díser que vivèm sense carn es tanbens mostar qu’es possible. Manjam cap animal, èm en bona santat. Vegetarian-a-s o Vegetalian-a-s, vivèm plan, totis les estudis ac disen.
Tuar per víver es pas una fatalitat. Es pas necessari, ni collectivament, ni individualament. Les animals d’elevatge consoman plan mès aliments que ne produen sas carns mòrtas. Ça que la l’argent public es desgalhat ende sosténguer l’elevatge e la pesca.

Defénder nòstres dreits.

Òm balha pas cap dreit als animals elevats. Mès a nosautis, qu’èm solidari-a-s d’elis, se’n reconeg, en principi. Volèm exerçar plenament nòstis dreits per çò que son nòstis dreits e per çò que son sos dreits. Auèi, son les sols dreits que las bèstias pòden possedar, indirectament.
Avèm le dreit de manjar dins las cantinas, al travalh, coma a l’escòla o dins tota collectivitat.
Avèm le dreit d’elevar nòstres mainatges sense i impausar produccions del tuador, sense traïr nòstras conviccions pròpias e sense qu’òm nos hasca passa per marginal-a-s.
Avèm dreit coma tot le monde a una informacion medicala imparciala e adaptada.
Volèm pas pus èster complicis del chaple pel biaish de nòstres impòstes, a travers las montanhas de subvencions per elevar e tuar animals.
Volèm poder refusar tot trabalh qu’implique de participar a l’espleitacion animala.
Volèm que s’arrèste de hèr sistematicament le silenci sus nòstras accions e nòstras idèias. Volèm aver le mèma temps de paraula que las personas que nos atacan. Volèm que le debat siásque acceptat.

“Èm dins le miralh de vòstra maishanta consciéncia e aqueth miralh s’amagarà pas pus”

Faça als images de molons de cadavres d’animals “destrusits” per causa d’ESB o de fièbre aftosa, èram sols a sentir pas vergonha. Per nosautas e nosautis. ...ja qu’aviám vergonha pels autis.
Sustot èram tristas e tristes. Se volèm afirmar nòstra fiertat de refusar la barbariá, n’avèm pas satisfaccion. Les animals son massacrats per miliards. Òm les pensa muts, sos crits comptan pas. Parlarem per elis junca a çò que le chaple s’arrèste.

ÈM ANIMALS SOLIDARIS DE TOTIS LES ANIMALS!

  • 0
  • 0

Escriu un comentari sus aqueste article