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Opinion

Polit temps per lei femnas! (1/…)

Josiana Ubaud

Josiana Ubaud

Josiana Ubaud es lexicografa e etnobotanista. Responsabla dau Gidilòc pendent 12 ans, formatritz en lenga e etnobotanica.

Mai d’informacions
L’actualitat nos dona a paladas d’eveniments pertocant lei femnas que permeton de constatar l’urosa destinada d’aquela mitat de l’umanitat, que se melhora cada jorn mai. Començarai per la “cronica umoristica” d’un cinic de servici a France-Inter, ràdio afriandada de lònga data d’umoristas totei mai requists leis uns come leis autrei, per “far d’audiéncia”. Ansin, Patric Font, i a longtemps, que fasiá dubertament l’elògi de la pedofilia[1]. Se sa perversion sexuala lo menèt en preson per 4 ans, aguèt largament lo temps de presicar sus leis ondas ò dins lei cafès-teatres sa preferéncia per lei filhetas, e en mai porcassament, sens lo mendre empachament de seis emplegaires. Quand l’emplegaire es tant copable que l’emplegat (cf. l’Educacion Nacionala, la santa glèisa, que cuerbon pudicament sei desmargats sexuaus, se contentant de lei desplaçar d’escòlas en escòlas, ò de parròquia en parròquia)...
 
Dins un autre registre, seguiguèron lei Guiu Carlier, Deidier Porte, Estève Guillon, totei mai agressius, cinics, marrits dins lo trefons de l’èime, qu’elei tanben aguèron tot léser de vojar son fèu a ferrats en diguent de marridesas fonsas, que fan se congostar lei porcàs, leis ernhós, leis afriandats de violéncias verbalas, de preferéncia vojadas sus la tèsta d’un boc emissari (òme politic “dau marrit camp” qu’elei son totei de vertuós “dins lo bòn camp”, e immancablament femnas en generau, mai que mai lei menopausadas, categoria preferida d’un Guiu Carlier). N’i a quitament d’Occitans per lei trobar “amusants”!! Lo darrier dau genre es Daniel Morin, enen condensat pudent de tot aquò, que raquèt son verin anti-breton e anti-femna lo 6 de decembre de 2012. Es la classificacion per l’Unèsco dei Fest-noz bretons au patrimòni immateriau de l’umanitat que lo metèt dins un estat d’aploplexia granda (daumatge que n’aguèsse pas crebat…). Vaquí lo tèxte de l’emission retranscrich per l’agéncia de premsa bretona: “Madame, monsieur, kenavo. Grand moment de fierté pour les Bretons, leur fest-noz reçoit ses lettres de noblesse de la part de l’UNESCO. Mais alors qu’est-ce qu’un fest-noz? Nous allons le découvrir grâce à ce reportage dans un tout petit village du Finistère, le village de Beurk (gloussements). Il est cinq heures du matin et ici tout le village se prépare pour le fest-noz de ce soir. Les femmes du village se rasentpour la grande parade (gloussements) tout en donnant à leur bébé un biberon au cidre. Les hommes se préparent pour le concours de lancer de Bigoudènes dans la mer, sous le regard curieux des enfants qui observent en mangeant un sandwich à la mouette (gloussements). A noter qu’après le bal ce sera la vente aux enchères de la vierge la plus âgée du village (gloussements). Vierge que l’on prépare pour l’occasion selon la tradition locale en lui badigeonnant le corps au beurre salé (gloussements). Vierge que l’acheteur pourra consommer au son du biniou devant les habitants du village (gloussements). Cette année, manque de chance, la vierge la plus âgée, Soizig Pensec 93 ans (gloussements) est morte il y a deux jours avant les festivités, mais ce n’est pas grave, selon la coutume celte, on peut encore utiliser la vierge huit jours après sa mort (gloussements). Cette année la marraine du fest-noz sera Nolwenn Le Roy (gloussements). Nolwenn qui viendra chanter comme d’habitude habillée en manouche, accompagnée de ses farfadets et de ses lutins (gloussements). Bien sûr tout le monde croise les doigts pour que la météo ne vienne pas gâcher la fête traditionnelle, une apparition du soleil serait considérée comme un signe de malheur pour tout le village (gloussements).”[2] L’agéncia de remarcar justament: “Mr Morin a tenu sous forme de plaisanteries grossières, des propos racistes contre les Bretons. Bien sûr, si les propos avaient été tenus contre la communauté musulmane ou juive, M. Morin aurait été remercié dans la foulée et renvoyé à ses pénates. Mais les Bretons sont de bons bourrins. Ils ne disent jamais rien. Un peu comme Bécassine: pas de bouche pour protester. Un peu comme les élus bretons à la langue de granite, le doigt sur la couture du pantalon.”. Mutatis mutandis, podèm pariar sens tròp s’enganar que leis elegits occitans serián tot parierament demorats de marbre… E leis Occitans tanben? Lo tèxte faguèt pas un quart de linha de protèsta dins la premsa occitana: pasmens nautrei, parlaires de lengas regionalas, siam totei concernits per aquela pròsa qu’esiti pas de qualificar de faissista (umiliacions, designacion d’un Untermenschen de servici; a passat temps, auriá pas desparat l’antisemita Je suis partout per la similitud de l’estil e la violéncia fobica exprimida). Lo president de Ràdio-França, Felip Val, laissèt evidentament passar aquò sens motar essent que dau temps qu’oficiava a Charlie Hebdo, laissèt parierament escriure d’infamias anti-lengas regionalas[3] (veire sus mon site mon article “Diguèron…” que recampa leis orrors vujadas sus la tèsta dei provinciaus despuei Malherbes). Escriguèri a Ràdio-França mai degun respondèt a ma letra de protèsta.
 
Cerquèri donc sus Internet lei fachs gloriós d’aqueste Morin que, coma totei leis umoristas, - novèus mèstres de pensar de la societat contemporanèa amb lei fotbolaires e lei cantaires -, es pagat car (fòrça car) per racar tranquillament son racisme e son sexisme sus una ràdio (d’estat per subrepès). Se pòt donc legir sus la Wiquipèdia: “Son obsession pour le sexe, par ailleurs, n’a d’égale que sa misogynie, particulièrement virulente lorsqu’il est fait allusion à sa ‘compagne’ [Gausi esperar qu’es una companha virtuala…], dont il se sert régulièrement comme d’un repose-pieds. Les auditrices sont souvent apostrophées de préférence aux auditeurs, et les invitées gratifiées de grognements bestiaux”. Quina grandor de la cultura francesa universala, comparada au regionalisme estequit dei províncias! Evidentament, pas la mendra repotegada de SOS Racisme e de la LICRA (es pas de racisme?!), dau MRAP (es un tèxte que milita benlèu per “l’amistat entre lei pòples”?!) e consòrts: pensatz, son QUE de Bretons e QUE de femnas (blancas) que son umiliats, donc ont es lo problèma, vos o demandi?
 
De la pedofilia estaloirada per lei filhetas de 8 ans fins qu’a la necrofilia crassosa envèrs lei verges mòrtas de 93 ans, en passant per lei richonejatges recurrents sus lei femnas menopausadas, e autrei frasas “Pour faire taire Tristane Banon, il faudrait la violer” (jovenòme “ben sota tot rapòrt” que baileja un site ò encara “Sale pute, je t’avorterai à l’opinel” (lo divin cantaire Orelsan acquitat pasmens per la justícia per motiu de “creacion artistica”), vaquí una terribla acorcha sasissenta sus leis agressions que nautrei, femnas, recebèm au quotidian sus lo morre (sens comptar leis injúrias au volant, e pièger segur, lei femnas baceladas, violadas e tuadas). Siam au doç país de França, de la cultura e de la lenga superioras, e dau respècte dei drechs de l’òme? Ò mai segurament au país dei gorrins/gorrinàs, complasentament cuberts/absòuts per seis emplegaires que se pensan fin finala parier bòrd que rison, rison, rison, a plena garganta? Quand “la libertat d’expression, lo drech a l’umor” venon ni mai ni mens que lei libertats d’umiliar e de s’eissugar lei pès sus lei femnas, quotidianament, a la ràdio tant coma dins l’emicicle.
 
E vos, òmes d’òc, lei racaduras dei P. Font, D. Morin e autrei vos fan rire tanben a plena garganta? Trobariatz desopilant de leis aver per gendres ò conhats per animar innocentament lei taulejadas familhalas de sei bòns mots? Ne risètz tanben sens la mendra gèina, en tota bòna consciéncia? Sens la mendra enveja de vos indignar e d’escriure onte se deu? Perque, au fons, es “solament per de rire”, coma se ditz!!?? Perque pertòca QUE de femnas?? Perque dison naut çò que mantun se pensa tot bas?? Remplaçatz dins lei tèxtes tot çò femèu per l’equivalent mascle: vos fa totjorn tant rire?
 
(de seguir per d’autreis exemples francés e estrangiers…)
 
 
 
 
 
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[1] Aviá e mai montat una escòla de teatre per joinetas, qu’aguèt l’agradament de l’Educacion Nacionala… e que degun inspector i metèt jamai lei pès!! Aguèt donc sota la man son cabau de filhetas consumiblas a volontat. Pasmens sa pedofilia èra embornianta que exprimida dubertament, compulsivament, pornograficament, urbi et orbi: èra pas necite d’èstre psiquiatra per la diagnosticar. Se parli d’aquest afar vièlh d’un desenau d’ans, es per mostrar lo tragic continuum “umoristic” sus aquèsta ràdio (leis autrei son pas en rèsta), e vesedoirament un desmargatge mentau coma patrimòni genetic commun a mantuneis umoristas pretendent aver lo drech de tot dire “au nom de la libertat d’expression” e qu’an totei curiosament un problèma gròs gròs ambe lo sèxe, per pas dire una patologia grèva.
 
Me siáu paupada longtemps de donar d’exemples ò de demorar pudicament dins lo vague. Mai cresi que fau metre davans leis uelhs l’ignominia per saupre de qué se parla. Ne donarai dos solament, mai prenètz un ferrat per vomir: «Mon grand-père était tellement pédophile qu’il couchait avec des femmes enceintes pour se faire sucer par les fœtus.» . «Ce qu’est bien avec les filles de huit ans, c’est que ça laisse pas de poils entre les dents.». Òc, vomir, vomir,e pasmens, d’unei de rire, de rire, de s’estrangolar de rire, a la ràdio e au teatre… Èimes sensibles, rasseguratz-vos: l’individú a lo sosten entier de mantuneis umoristas professionaus, “seis indefectibles amics” (sic!), que l’an butat a tornar montar sus scèna aprèp son temps de preson (ben cortet essent l’orror e la quantitat de victimas). Que sabèm despuei longtemps la mansuetud granda dei tribunaus per leis afars similars, que lo recent escàndol dau jutjament de Creteil per un viòu en benda (generèt una peticion nacionala dei femnas indignadas). Mai sabèm ren de son sosten simetric ai victimas (filhetas e familhas), si que non ne’n parlariáu … Tant de compassion unidireccionala fòrça lo desgost. Qu’elei totei sabián forçadament (emplegaires, amics) e an laissat “son indefectible amic” montar tranquillament son escòla de destruccion programada de joinas vidas. Amistat gaire regardanta, e complicitat per mutisme copable (ò aprobacion tacita, n’i a de qué se pausar la question) e non assisténcia en personas en dangier per subrepés. Desencusatz-me: en evocant lei victimas, veni d’exprimir una reaccion “frontista” çò dison d’unei, occitanistas comprés… Vertat que de sequèlas per lei victimas sexualas, n’i a pas gaire fin finala, se ne cresèm lo quite Marcèu Rufo (pedopsiquiatra que pasmens estimavi tant! ) que declarèt sus FR5: “l’immense majorité des enfants abusés vont bien”. Frasa otratjosament desinvòlta que generèt tanben una peticion de la part de gens que s’entrevan d’escotar pacientament e de reconfortar coma pòdon aquela “majoritat-que-se-pòrta-tant-ben” (peticion dau CRIFIP sus change.org).
 
[2] Lo tèxte es disponible sus lo site: http://www.agencebretagnepresse.com/fetch.php?id=28435
 
[3] En fòra que fasiá un tandèm umoristic amb lo dich P. Font…

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Comentaris

Pimflòid
17.

Interessant aqueste article... Que hè un an o dus qui escoti "La Morinade", ua emission d'ua òra preparada per Daniel Morin e Giulia Foïs sus Le Mouv e que'm hè plan arríder.

N'èi pas l'impression que Daniel Morin i diga hèra de causas machistas. Que i a provocacions gratuitas, que i a umor negre, n'escotarí pas aquò dab los mens mainats... E que i a causas qui'm trucan tanben.

Que s'enten que l'emission ei hèita per Parisians etnocentristas mes que's trufan tanben de l'etnocentrisme parisian.

Ne disi pas que ne cau pas escríver per se plànher quand disen causas qui consideram grèvas mes a jo, çò qui m'embèstia mei dab las radiòs "nacionalas" deu servici public qu'ei qu'en fèit que son radiòs localas de París qui emeten sus França tota... Tot qu'i ei enregistrat a París e tots los eveniments culturaus dont parlan que's passan a París.

Despuish qui an hèit ua enquesta au près deus auditors que s'i parla drin d'occitan per'mor Occitans qu'an dit çò qui'n pensavan mes arren n'a pas pregondament cambiat.

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Lutz
16.

#15 Cal legir fins al bais de la pagina :

«3- L’écart à poste et expérience équivalents : les femmes touchent 9 % de moins

Si l’on tient compte des différences de statut d’emploi (cadre, employé, ouvrier), d’expérience, de qualification (niveau de diplôme) et de secteur d’activité (éducation ou finance) environ 9 % de l’écart demeure inexpliqué.»

L'ai pas inventat, es dins lo vòstre ligam.

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josiana Ubaud
15.

Citacions presas sus lo site de "L'observatoire des inégalités" http://www.inegalites.fr/spip.php?article972&id_mot=104 :

- A temps plein, les hommes gagnent 31 % de plus que les femmes.

- Le salaire mensuel net moyen des hommes est de 2 263 euros pour un équivalent temps plein, celui des femmes de 1 817 euros (données 2010). Les hommes perçoivent donc, en moyenne, un salaire supérieur de 24,5 % (en équivalent temps plein) à celui des femmes. Ou, ce qui revient au même, les femmes touchent en moyenne 80 % du salaire des hommes, donc inférieur de 20 %

- Plus on progresse dans l’échelle des salaires plus l’écart entre les femmes et les hommes est important, les premières étant beaucoup moins nombreuses dans le haut de l’échelle. Toujours en équivalent temps plein, le niveau de salaire maximal des 10 % des femmes les moins bien rémunérées représente 92 % du salaire maximal des 10 % des hommes les moins bien rémunérés (1 096 euros pour les femmes contre 1 197 euros pour les hommes). Le salaire minimum des 10 % des femmes les mieux rémunérées équivaut à 77 % du salaire minimum des 10 % des hommes les mieux rémunérés (soit 2 812 euros pour les femmes contre 3 663 euros pour les hommes). Si l’on prend en compte les 1 % les mieux rémunérés, c’est encore pire : les femmes touchent au mieux un salaire équivalent à 64 % de celui des hommes (les femmes gagnent au mieux 5 635 euros contre 8 798 euros pour les hommes).

Mai n'i a per dire que l'ecart donat per l'observatòri es de 9 % ??!!

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francesa Noilhan
14.

@Lutz "E d'angelisme de dire que la condicion feminina es pas jamei estat tan bona? " Nani , de segur ! Be la condicion economica deu monde tanben n'es pas jamei estada tan bona ! çò disen, de pertot : mens de miseria , mes de confòrt, progrès scientifc, liberacion de las mors ...e tot aquò . Anem, dromitz tranquilles brave monde !
Plan. Totun n'avèm benlèu pas jamei estat tan pròches deu caòs : desatres ecologics, desastre nucleari, desatres alimentaris , sanitaris, surpopulacion, hamièras, miaças fundamentalistas. E tot parièr per las hemnas : la lei, disetz? Que vénguen tot juste de suprimir a la capitala la lei entà inibir a las hemnas de 's botar pantalons . De que s'arríder? òc. B'ac disèva atau L'Olympes de Gouges en tot parlar deus drets de l'òme "que balhavan a la hemna lo dret de montar a la guilhotina mès pas de votar ". Be que l'ac an copat lo cap en 1793 ça que là a l'Olympes de Montauban ! "La libertat se demanda pas se pren " L' eslògan de la nosta generacion " ? Vertat, pr'amor l'avèm pas inventat, l'avèm juste tornar prénguer a las deu sègle passat . La reconeishença deu vente, que l'avèm tanben nosautas, mès la solidaritat, aquera, que deu s'inventar enqüèra e tostemps. Que serè de dòu har se las hemnas ara ensajèssen de's copar ...lo shiulet, quitament en òc !

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Lutz
13.

#12 Bonjorn tornamai a mon torn…

Es d'angelisme de dire que la condicion feminina uèi e aquí es pas jamai estat tant bona ? Ai pas jamai dit que demoravan pas de problèmas… mas levats qualques punts, anam BEN.
Es la vòstra generacion, vertat, qu'a lutat per aquò. Ne vesètz que mai totis los progrèsses que son estat complits.

«La formula "a trabalh egau salari egau" parla evidentament d'un "trabalh egau per orari egau".» L'obsèrvatòri de las inegalitats dona la chifra de 9% de diferéncia a trabalh, qualificacion e experiéncia egala. Demòra inacceptable, es una inegalitat que dèu pas demorar, mas… sèm luènh de 25 o 30%.

«Tant melhor se rescontretz pas de dificultats, (…) Siatz donc tras que satisfacha de vòstra condicion ?»
Soi satisfaita de la condicion de las femnas en general, dins mon país, a aquela epòca. E pas de supausicion se vos plai, soi pas ami privilegida qu'una autra.

«E pièger encara criticatz lei femnas solament : quina bèla solidaritat...» >> ont ? Ont avètz vist aquò ? Pr'amor que disi que nos devèm responsabilizar ? Que la libertat se demanda pas, mas se pren ? Es un eslogan de vòstra generacion, vesètz qu'ai la «recineisséncia del ventre»… ;)

«Aquí tanben mesconeissètz totalament lo tròp famós "plafon de veire" ?»
Certàs non, mas loplafond petarà quand i aurà pron de femnas per o butar. Se nos engajan pas pron (pr'amor del plafon) petarà pas jamai… Encara un còp : i cal anar. Los òmes o petaràn pas per nautras… 

«Coma, a rebors, la progression sistematica d'òmes e mai incompetents, mai solament perque son òmes ?» >> vesètz qu'avèm de mai en mai d'egalitat : avèm de femnas ministras que valon pas res (Filipetti per exemple) e que son aquí solament perque son femnas…

«En qué una femna sus una aficha electorala es mai "potiche" qu'un òme ? Ont avètz pescat aquò ?» >> demest los occitanistas figuratz-vos ! Quand un engajament politic vos es prepausat pr'amor que cal de femnas sus las afichas, fa doçament rire (jaune…) Ne lor teni pas rigor, son pas los sols de far aquò… es pas que le revèrs de la medalha d'una lei que vòl plan far «l'infèrn n'es pavat»…

« Partètz donc dau principi que tot òme presentat sus l'aficha es mai legitim e mai competent que tota femna a priòri ?» >> supausicion. Decidament, sètz plan fòrta a l'exercici…

«Vos podriáu donar tota una cordelada d'elegits òmes dins mon ròdol que son d'una incompeténcia crassa (…) plaçats, ad vitam aeternam.» >> es pas un problèma òme/femnas mais de democracia… cal limitar los mandats, dins lo temps tanben.

«L'incompeténcia possibla d'una femna politica (e n'i a...) es pas mai granda que l'incompeténcia d'un òme...» >> contenta de veire que sus un punt, al mens, sèm d'acòrdi ! Ni mai granda, ni mens…

«Sabètz donc pas que dins lei seccions de son partit (quin que siá), ò se capitan d'èstre conselhieras municipalas, son recantonadas ais afars escolars, a la cantina, a la bibliotèca ?» >> pauc de femnas prenon coma subjèctes de predileccion la defensa, l'economia, eca. Aquí tanben es parcialament lor fauta : òm nos dona de responsabilitats dins lo domèni ont sèm bonas. O constati en politica e demèst mas amigas : pas una per parlar d'economia seriosament ! O deplòri… 

«De còps que se mòstren competentas dins lei plata-bendas reservadas ais òmes ?» >> es un còp a se trapar lo pòste de boss del FMI… ;)

Disi pas qu'es ideal e que tot va plan, mas los progrèsses son constants ! E pensi ben qu'avètz lo recul per o constatar tanben…

«Qu'avètz efectivament un discors clafit d'arguments d'òmes que me gèina terriblament» >> desolada d'aver pas lo meteis punt de vista. Ièu es qu'òm me fote totjorn ma concicion de femna dabans lo nas que me geina : «paritat» (ne demandi pas tant), «dreits de las femnas» (lo respècte dels dreits umans me seriá sufisent), «talhièr de creacion d'entrepresa per femnas» (de qué sembla ? una creatritz es un creator coma un autre…), eca. Vòli pas que la NORMALITAT !

«(autant que vòstre anonimat)» >> sèm al sègle XXI, dòna. L'anonimat es una causa normala. Permet tanben de prene en compte lo messatge, mai que lo messatgièr… o la messatgièra ! Rasseguratz-vos, nos sèm ja crozadas !
Demai, avèm pas totas un emplec a vida, e savètz çò que Google es per en emplegaire ? Una extension de CV…

Bon ai acabat aquí, imagini ben qu'en me legit anatz encara me far tot un discors de supausicions (privilegida, egoista, inculta, eca). Liure a vos, me'n foti. D'òmes qu'an de discorses inacceptables, ne i auràn totjorn. Mas uèi avèm la lei per nautras, e nos empacharàn pas d'avançar.
Çò mai prendrem de reponsabilitats e traçarem nòstra rota, cò mai las mentalitats cambiaràn… o pas, veirem ben !

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